Frigjøring

 

Frihetens vinder har fra tid til annen blåst gjennom Midtøsten, for så å stilne, og håp om en fremtid med mer demokrati og menneskerettigheter synes fjernere i dag enn på lenge. Men stadig suser det en ukuelig, stille trekk gjennom alle hus, og en dag vil det blåse opp til storm, selv om det akkurat nå kan se ut som om det er lenge til. 

 

 

I Palestina virker frihetskampen endeløs. Men i alle disse prosessene og i liknende væromslag i Afrika, Latin Amerika, i vår del av verden og i våre egne liv har kunsten en sentral rolle, som mobiliserende og motiverende kraft, som fortolker av virkelighet, som trøster og uttrykk for håp. 

 

Da KKV startet i 1974 var det nok ikke frigjøring som var det ordet som sto klarest for oss om hva vi skulle jobbe med. Det vi var mest opptatt av var å vise frem noen modeller for hvordan man kan ha en tilhørighet i kirken med hele seg, som følelsesmennesker, hormonbomber og kropper – i tillegg til åndsvesener. Men svaret på dette behovet er jo en form for frigjøring.

 Vi var også ektefødte barn av både en kulturrevolusjon som kom til uttrykk gjennom rock og andre former for ”progressiv” estetikk, og en politisk ”vekkelse” som slo inn i hele etterkrigsgenerasjonen fra 1968 og framover, med krav om global rettferdighet, politisk bevissthet om miljøspørsmål, kvinnekamp, seksuell frigjøring og dyp skepsis til tradisjonelle autoriteter.

Alt dette farget det meste av det som ble skapt av kunst på 70-tallet og på første halvdel av 80-tallet, og mange av prosjektene til KKV, ja hele tilblivelsen av selskapet er naturlig nok preget av dette. Og enten vi snakker om politiske undertoner i flere av sangene som ble utgitt, om brudd på musikalske konvensjoner eller en ny estetisk orientering for kirkelig kunst, så handler alt dette også om frigjøring.

I de senere årene er begrepet blitt en tydeligere del av bevisstheten bak utgivelser og forestillinger, og ikke minst gjennom samarbeidsprosjekter internasjonalt har vi kunnet fortolke vår virksomhet som et verktøy i frigjøringsprosesser.

TYPISKE PROSJEKTER PÅ/FRA KKV


Min song og hjarteskatt

Beate S. Lech frigjør gamle salmemelodier fra en mannsdominert tekstverden og ber kvinnelige forfattere om å skrive helt ny poesi til de gamle folketonene. I 2011 klinger hele KKVs 37 årige historie med i dette prosjektet.


Katedral for tapte drømmer

Med Solfrid Molland og Taraf de Haidouks, Pascal de Loutchek og flere representanter for romfolket i Romania og Frankrike i samspill med norske jazzmusikere. En hyllest til et marginalisert folks sterke stemme og impuls i europeisk musikk.


Jakobskampen

En 10 års jubileumsforestilling for Kulturkirken Jakob der frigjøringskampen i forhold til tradisjon og grunntekster belyses fra så vel kristent som muslimsk hold. Med bl.a. Sigvart Dagsland, Ulfah Collectiv (et muslimsk damekor fra Birmingham) og Hans-Erik Dyvik Husby (Hank von Helvete).


Imagine Africa

En presentasjon av sterke Øst-afrikanske artister og produsenter som velger å bli i sine land der mange av deres kolleger flytter til Europas musikalske gressganger. Et bidrag til et nytt bilde av Afrika, løsrevet fra elendighetsbeskrivelse og stigmatisering. 2009


I am Eve

Et kvinnepolitisk musikalsk og poetisk statement fra Iran med Mahsa og Marjan Vahdat. Samtidspoesi der temaet er kvinners styrke og nødvendigheten av å lytte til deres stemme. Innspilt og forbudt i et land der kvinner ikke har lov til å utøve vokalkunst for andre enn kvinnelige tilhørere. 2008


Mirrors of my soul

En internasjonal presentasjon av Palestinas største kvinnelige artist Rim Banna. Tekster om Palestinsk frigjøringskamp og kjærlighetens kår i et okkupert land. Med et band av norske musikere. Takket være en internasjonal distribusjon i Europa, USA og Midt-Østen, ga platen Rim Banna en plattform for sin kunst bl.a. i den arabiske verden. 2005


Mortensrud Kirke

En kirke som var kuratert av Berit Hunnestad gjennom en samarbeidsprosess med kunstnere og arkitekt og menighet, hvor Mortensrud menighet ønsket seg en kirke med en ”bakerste benk” og hvor brudepar ønsket å gifte seg. En frigjøring fra de siste 40 års konvensjoner for kirkearkitektur med funksjonalisme, økonomi og liturgisk sirkelgang. Vigslet i 2002.


Make me a channel of your peace

En feiring av Nobel Fredspris’ hundreårsjubileum med kvinnestemmer fra 4 verdensdeler og sitater fra fredsprisvinneres taler, arrangert av Knut Reiersrud. 2001


Løsrivelse

Kari Bremnes’ og Ketil Bjørnstads store Munch-prosjekt der Edvard Munchs egne dikt til bildene (ofte skrevet som en opptakt til selve malerprosessen) blir tonesatt og framført. Et mektig epos der en grunntone som handler om religiøs og kroppslig frigjøring gjennomstrømmer hele prosjektet. 1993.


Salmer på veien hjem

Å synge salmer ”nedenfra” – med Ole Paus, Kari Bremnes og Mari Boine. Et brudd med hegemoniet for hvordan salmer skal fortolkes. Tre fremragende visekunstnere materialiserer salmer som eksistensiell frigjøringstekst.1991


Slipp mine fløyter fri

En oppdagelsesferd med SKRUK blant musikere og sangere fra Ecuador hvor det potensialet for frigjøring de bærer i forhold til natur og skaperkraft aksentueres. 1990.


Mitt ville hjerte

Kari Bremnes debutalbum med tekster av Tove Ditlevsen. En frigjøring i forhold til både en viseplates tonespråk og uttrykk og i kraft av de sterke tekstene om kjærlighetens sårbarhet, frihetslengsel og livskraft. Fra 1987


Ikke jeg, men vinden

En pinseforestilling i Trefoldighetskirken i 1985, der vi feiret kirkens fødselsdag med langbord i kirkeskipet, blomster i døpefonten, bjerketrær, ballonger, Göran Fristorp og Kringkastingsorkestret.


Dans med oss, Gud, et nattlig kalas med Vårherre

Tekster av Erik Hillestad om Gudsbilde, kroppsfiendtlighet og inkarnasjon i en herostratisk berømt musikal med Ove Thue, Sigvart Dagsland, Susanne Fuhr og Gudny Aspaas fra 1982.


Arnt Haugens reviderte

Gammeldans-arrangementer av vekkelsessanger med Arnt Haugens kvartett på ”Arnt Haugens reviderte” i 1982 (prosjektet fikk Aftenposten til å rykke ut i harnisk på lederplass)


Evergreens fra Kanaan

Jazzversjoner av bedehussanger med Arne Domnerus’ kvartett på ”Evergreens fra Kanaan” i 1981


Kirketekstiler

Kirketekstiler i husflids-stil til en lang rekke kirker gjennom de første 10 årene


Dalilas barbershop

Respektløse revyviser om bibelske skikkelser med Det Norske Kammerkor på ”Dalilas barbershop” i 1979


Av moll er du komen til dur skal du bli

Jazztoner for el-piano, bass og trommer med religiøse folketoner for SKRUK og Vårsøg på prosjektet ”Av moll er du komen til dur skal du bli” i 1978


Jording

”Jording” av Petter Dass’ viser og salmer med Erik Bye og Birgitte Grimstad i 1978


Når klokkune gjeve dur

Jazzarrangementer av religiøse folketoner ved Egil Kapstad på ”Når klokkune gjeve dur” med Hanne Kjersti Yndestad og Agnes Buen og Sondre Bratland i 1976


Inn for landing

Bjørn Eidsvågs debutalbum ”Inn for landing” fra 1976 med raljering over begreper som ”Kristen livsstil” og kirkens knefall for høyresida.


Ellingsrudåsen kirke

Strikkede messehakeler og keramikk som ”altersølv” til Ellingsrudåsen kirke i 1974