Med publikum i sin hule hånd
nyhet - 02/10/2012
Av andreas
Bremnes er blodaktuell med plata «Og Så Kom Resten Av Livet», og kickstartet turneen foran et fullsatt Bodø Kulturhus.
At konserten var utsolgt én uke i forveien sier sitt om interessen rundt artisten, som har gitt ut plater siden 1980.
Monumental.
Bremnes kommer spradende inn på scenen i åletrange skinnbukser, med hæler som kunne kastrert en kolibri. Hun fremstår nesten monumental der hun posisjonerer seg foran mikrofonen, og setter i gang med låta «Tidlig» fra nyalbumet.
Bodøpublikummerne viser seg lettsjarmerte, og når det anes tendenser til trampeklapp etter første låt er standarden satt.
Sassy.
Bremnes og det fire mann sterke bandet følger opp med «Like Før Dagen Går Ned» og den småfrekke «Mann På Rommet».
Svolværingen viser seg fra sin sassy side, og den suggerende rytmen kombinert med Bremnes’ lekne tekst og fremføring viser seg å være en suksessoppskrift.
Trommesolo.
«Med Sin Nydelige Kone» blir konsertens første høydepunkt. Denne dropsen av en låt har en sur kjerne, og med snert og humor forføres publikum. De får til og med servert trommesolo av eminente Helge Andreas Norbakken, og svarer med trampeklapp.
«Skrik» er et must i konsertsammenheng, og bygges opp til konsertens musikalske klimaks, etterfulgt av nyplatas kanskje vakreste låt, «E Du Nord». Med plettfri lyd og bunnsolide musikere blir denne også konsertens vakreste øyeblikk.
Ringrev.
Det kan være nærliggende å si at de gamle er eldst, når det er snakk om artister som har holdt på i over 30 år og ikke viser noen tegn til å snu.
I Bremnes’ tilfelle er det skummelt å bruke et noe som helst uttrykk som kan insinuere at hun er en voksen dame, der hun vrikker langbent i skinnbukser som en hvilken som helst rockebabe.
Men å si at Kari Bremnes er en ringrev i gamet, er ingen overdrivelse.
Sofie Braseth