Åpningstale til utstillingen URETT
nyhet - 03/10/2024
Av
Å samles om rettens urett
er å insistere på en fotnote i jubileumsprogrammet,
en pause i festtalene.
Men en samling om rettens ambivalens og urett
handler ikke
om å sette spørsmålstegn ved nødvendighet av å ha et lovverk,
eller etableringen av et byråkrati som kan anvende loven
upartisk og uten egeninteresser.
Den utstillingen URETT gjør
er ikke å avskrive staten rett til å lage lovene.
Slik jeg forstår utstillingen URETT
handler den om å utforske
i all sin enkelthet
i all sin kompleksitet
den setningen som beskriver utstillingen på hjemmesiden:
«Der hvor det er rett, er det også urett».
Denne setningen kan forstås på to måter.
For det første
kan setningen bety det innlysende:
Enhver form for normativitet,
enten den politisk, juridisk, moralsk eller religiøs
vil kategorisere noe som galt
og noe som rett.
Denne skjelningen mellom galt og rett er ikke en uintendert effekt,
men nettopp formålet med loven.
At det finnes normativitet som gjør en slik skjeledning,
er ikke det problemet som denne utstillingen peker på.
For denne utstillingen starter ikke i rettens rett
til å differensiere mellom rett og galt.
Denne utstillingen starter i rettens potensielle, ja også faktisk urett,
bak,
før
rettens legitime skjelning mellom rett og galt.
Setningen
«Der hvor det er rett, er det også urett»
betyr i denne utstillingen
muligheten for at retten
kan ha andre agendaer og ærender
enn enkeltmenneske og samfunnet rett til rettferdighet.
Retten derfor også kan bli et redskap for urett
overgrep, og død.
Ved å si «Der hvor det er rett,
er det også urett»
tar utstillingen et skritt til side
før
den tilslutter seg rettens rett til å skjele mellom rett og galt.
Utstillingen holder pusten,
før rettens som normalitets er rullet ut,
som rettsstat,
demokrati
og minoritetsvern.
Utstillingen peker på at retten
i det 20.århundre
i vår egen kulturkrets
har vært bærer av ideologi,
som har innebåret store krenkelser av enkeltmenneske,
i form av døde, rasisme, overgrep og diskriminering
langs akser av språk, etnistist og legning.
Det handler om det paradoksale i
at uretten bor i rettens hus,
at det som ble vurdert som det gode, som rett, enten juridisk eller metafysisk.
har resultert i
mengder med likhauger og lidelser.
Rettstaten har også vært et maskineri for urett.
Utstillingen viser frem
ulike eksempler på urett,
begått i ulike former for rett sitt navn.
Verkene i denne utstillingen er fra ulike tidsepoker,
de viser til ulik skala,
av urett begått med ulik motivasjon.
Vi må fastholde at det er forskjell på
en nazistisk stat som begår folkemord
og profesjonsetisk spørsmål knyttet til bruk av tvang psykiatrien i en demokratisk stat.
Men felles for de to, er at enkeltmennesker
reduseres til en deltagelse i en ikke-selvsagt gruppe,
og at denne reduksjonen plasserer enkeltmennesket
på bunnen av en asystematisk relasjon
hvor resultatet er å bli fratatt liv eller livsutfoldelse.
Hvert av de ulike verkene
kaller oss til å
stoppe opp
og trekke pusten dypt
og nærme oss det som faktisk ikke er mulig å fatte:
at bak enhver av de fortellingene som
de ulike verkene beskriver
så befinner det seg et menneske,
mennesker,
skapt i Guds bilde
men nøyaktig den samme kapasiteten for drømmer, håp og lengsel
som oss selv.
Det er en ufattelig tanke.
Hver eneste en av de nesten 1000 barna med romani/tater-bakgrunn som
ble tatt fra sine foreldre
gjennom Norsk misjon blant hjemløse sitt virke
hadde nøyaktig de samme behov for omsorg og vern fra trygge omsorgspersoner som var glad i dem
som mine barn, alles barn.
Hver eneste en av barna som ble sendt av gårde med Donau
hadde samme rett på en fremtid,
som hvert eneste barn i barnehagen rett over veien for Jakobs kirke.
Det er en ufattelig tanke.
Hver eneste samiske voksen
som har mistet muligheten til læring, kultur-og yrkes utfoldelse,
på grunn av forskningspolitikken i skolen og utdanningssystemet
og fornorskningens ettervirkning i tiårene frem mot vår egen samtid
har hatt samme ambisjon om et godt og meningsfullt liv som oss voksne
som har vokst opp med en kontinuerlig bekreftelse av kultur og språk.
Å ta inn over seg dette er umulig.
Men som er mulig
er å eksponere seg selv for fortellingene, historiene.
Det bringer ikke de døde tilbake.
Det gjør ikke om på historien.
Men bekrefter at deres menneskeverd fortsatt gjelder.
Det er en minnespolitisk handling,
som nekter å la døden har siste ordet.
Noe av det mest spennende med utstillingen er at elever ved Elvebakken videregående til å bidra i utstillingen ved å spørre:
hva er uretten i vår tid?
Hvor er blindsonene i dagens samfunn; der vi tror vi gjør rett, hvem opplever urett?
Dette er et uhyre viktig spørsmål,
ja, kanskje er det det spørsmålet som bør følge oss på hjemveien,
etter denne utstillingen,
ta bolig i oss,
og være en stadig kilde til uro.
La meg peke på to momenter,
fra mitt eget standpunkt som teolog.
Det er et paradoks at vi feirer at kristenretten er 1000 år
året etter at regjerningen endret instruksen fra 1990-tallet
om at politiet ikke gå inn i kirker.
Men denne endringer har regjerningen avslutter kirkeasyl.
Men er det noen som har befunnet seg nettopp i grenselandet
men mellom rettens rett og rettens urett,
så er det asylsøkere og flyktninger.
Asylsøkere og flyktninger har kronisk svak rettsikkerhet,
fordi de ikke er statsborgere i noe land
eller har statsborgerskap i et land hvor statsborgerskapet ikke betyr noe
eller hvor de regelrett forfølges av den staten hvor de har statsborgerskap.
Kirkeasylet har på mange måter fungert som
rettsikkerhet,
hvor det blir det hellige rommet,
ikke staten,
som taler den utsattes sak,
og har gitt en mulighet for å få sin sak prøvd på ny.
Året før feiringen av kristenretten, nå i 2024,
så fjernes altså denne muligheten.
Det er en åpenbar blindsone.
Det er så jeg skulle ønske at alle kirkeasylanter
siden det første kirkeasylet i 1993 i Elverhøy kirke i Tromsø
skulle ha invadert feiringen på Moster,
grepet mikrofonene ut av politikerne hender,
Og rop utover den festkledde forsamlingen av ordførere og kongehus og ministere:
ser dere ikke hva dere holder på å gjøre.
Det andre momentet jeg vil peke på,
er tendensen til å
sette et likhetstrekk mellom innføring av kristendommen i Norge,
deriblant kristenretten,
med verdier vi i dag oppfatter som god og riktige.
I prekener og taler,
særlig fra ledere i Den norske kirke,
kan man få inntrykk av at det går en rett linje fra kristendommens innføring,
til velferdsstatens og feminismens seier i vår tid.
Som det heter på nettsiden til Mosterjubileet:
«maktsamfunn til rettssamfunn».
Problemet er at et slikt narrativ
ikke oppdager sin egen blindsone,
eller de skyggene det skaper.
For det første
er det en langt mer kompleks historisk prosess,
og det er langt flere
krefter enn kristendommen,
arbeiderbevegelsen og kvinnebevegelsen
som har ledet frem til den staten og lovverket vi har i dag.
Progressive sosiale bevegelsene sto i sin samtid i direkte opposisjon til ledelsen i Den norske kirke.
Verket Verket Nattboka av Ole-Fredrik Einarsen
på denne utstillingen,
en av de første åpne kristne skeive stemmene,
er et monument over kirken som produsent av urett.
For det andre er det avgjørende å se at en kobling mellom kristendommen som metafysisk sannhet
og moralsk og etisk sannhet
nok kan høste applaus og brukes til å forsvare og befeste Den norske kirkes posisjon i dag,
og brukes til å begrunne standpunkter gitte politiske standpunkter som gagne Den norske kirke, som eksempelvis fortsatt offentlig finansering.
Men blindsonen
er at en slik narrativ
låner seg selv litt for lett ut
til det narrative som det høyreekstreme forteller om og om igjen,
nemlig at kristendommen har evig god kjerne,
og islam er evig ond kjerne,
endring umulig,
kontekst uvesentlig.
Når kirkeledere og politikere kappes om å fastholde
at det vi i dag anerkjenner som samfunnsgoder
har sitt opphav kristne verdier og motiver,
klarer de ikke å heve blikket
utøve kritisk skjønn,
for hvilket farvann
politisk farvann de beveger seg i,
hvilke folkelige forestillinger de nører opp om,
lenge etter at den siste orgeltonen har stilnet og kirketjenere slukket lyset.
De sparker ballen i de høyreekstrems må
med de beste og frommeste intensjoner.
Vi trenger ikke flere festtaler om kristendommens
eller rettens moralske fortreffelighet.
Er det noe denne utstillingen viser,
så er det både kristendommens og rettens
seige og vedvarende evne
til å leve urovekkende godt
innenfor og sammen med ideologier som reduserer enkeltmenneske til null,
og hvor staten forsyner seg grovt at Guds makt for å legitimere sin egen makt.
Vi trenger komplekse rammer for å forstå forholdet mellom kultur, religion og historie
når vi skal feire 1000 år med kristenretten,
og når vi nå går inn i planlegningen av 1000årsmarkeringen av slaget ved Stiklestad.
Men kanskje aller mest trenger vi en ny forståelse av ære.
Et av de stedene vi finner det, er i Viktor Linds sterke minnepark Dette er et fint sted, rett ved Carl Berners plass.
Dette er en minnepark over Carl Fredriksens gartneri,
og som er henger tett sammen med Linds verk på denne utstillingen,
Friheten må gjestfri være.
Carl Fredriksens gartneri, ledet av bla annet Rolf A Syversen,
fraktet norsk jøder over grensen under krigen.
Syversen ble henrettet under krigen.
Jeg har blitt fortalt at Syversen etterkommere er til stede i dag.
Mine egne besteforeldre var avhengig av mennesker med Syversen ufattelige mot, da de også ble også under presenninger på lastebiler
og ble fraktet over grensa til Sverige under krigen.
I minneparken tar Lind utgangspunkt i et vers i Henrik Wergelands dikt Jøden, hvor det står:
Friheten må gjestfri være,
den må bære,
i sitt hjerte
kjærlighetens blide ild.
Ved sin arne må den gjerne
se en fremmed fra det fjerne,
og hans smerte
dekke med sin ære til.
Wergeland sier:
Spørsmålet om vår ære eller vanære
består om vi makter å respondere på den fremmedes smerte eller ikke.
Wergeland sier:
frihetens kjerne er ikke å realisere mest mulig av mine ønsker,
men å stille meg tilgjengelig for nestens behov.
Slike måter å tenke om ære og frihet på,
er kilder til å forhindre at uretten tar bolig i retten,
og sikrer en vending mot enkeltmenneskets umistelig verd.