Marjan Vahdat - Marjan Vahdat // The Eagle of my Heart
Kjøp/lytt:
Lytt / KjøpFrihet er som en plante. Du må vanne den hver dag.
Dagsavisen
Stemmens rett
Marjan Vahdat vil formidle levde kvinneliv under regimet som råder i Iran – og bygge broer på tvers av konfliktlinjer.
Klassekampen
Utgivelsesnummer: FXCD503
Utgivelsesdato: 08.03.2024
“Å synge gir meg en frihet som til og med beseirer selvsensur”
Det er Marjan Vahdat som sier dette. Hun er ute med et helt ferskt album, der hun synger a cappella, helt uten instrument. På utgivelsen “The Eagle of my Heart” får den mektige stemmen hennes klinge i all sin ubeskyttede prakt.
“Når jeg synger a cappella kan jeg uttrykke følelsene mine på en mer ufiltrert måte. Stemmen er helt naken, og mens jeg synger kan jeg observere alle detaljer og leke med elementer jeg ikke er like oppmerksom på når jeg forholder meg til instrumenter”, sier hun.
På det nye albumet har Marjan tatt med noen opptak av stemmer som har vært med på å forme henne som sanger, også de a cappella, nærmest som dokumentariske avbrudd I det ellers meditative og svært vakre forløpet hun skaper. Vi hører stemmene til hennes egen far og bestemor og til en fetter av faren.
“Stemmen min er en gave jeg har fått gjennom arv. Hver gang jeg synger, har jeg en ubevisst forbindelse med stemmer som har influert meg gjennom livet. Disse stemmene er en konstant påminnelse om å bære videre deres håp og drømmer. Når jeg syner a cappella føler jeg aldri at jeg synger alene”, sier Marjan.
Hun forteller at hun ofte har blitt oppfordret til å spille inn et a cappella album. Men det er først og fremst utfra kunstnerisk nysgjerrighet at hun nå har virkeliggjort denne ideen som også springer ut fra at hun svært ofte opptrer uten instrumenter og har gjort det gjennom hele livet.
Bortsett fra to sanger fra Lorestan, har Marjan Vahdat komponert alle melodiene selv, en av dem inspirert av musikk fra Khorasan. Tekstene er skapt av ulike poeter fra Iran, noen av dem, som Rumi og Hafez er klassiske, andre som Forough Farrokhzad og Sohrab Sepehri er samtidspoeter som blant annet har betydd mye for den bevegelsen som i disse tider krever frihet og likestilling for kvinner i Iran.
Til hver av sangene hører det små historier. Som for eksempel tittelmelodien, som har en tekst skrevet av Marjan selv. Den handler om savnet til Atash, tanten til 18 år gamle Nika Shakarim som nylig ble drept av myndighetene fordi hun deltok i protestene under slagordet “Kvinner, liv, frihet”. Atash har siden drapet skrevet daglig om Nika på sosiale medier.
«Lullaby for Taher» er en voggesang på kurdisk som handler om et annet offer for myndighetenes skuddsalver; Taher Azizi fra Piranshahr. Hans mor sang denne sangen for ham etter at han nylig ble skutt under en protestaksjon. Marjan formet en annen melodi, men teksten er den samme. På dette sporet medvirker også den norske sangeren Ruth Wilhelmine Meyer.
«My Savior» er del av et lengere dikt av Tahere, en kvinnelig 1800-tallspoet. Marjans bestemor pleide ofte å synge dette diktet. Bi hører et opptak av stemmen hennes sammen med Marjan. Solo sang for kvinner er forbudt i Iran. Men Marjan sier at hun tror bestemoren forestilte seg at hun sto foran et stort publikum hver gang hun fremførte denne sangen.
På grunn av situasjonen for kvinnelige sangere i Iran, har Marjan levd i eksil i California de siste årene. «Å leve i eksil resonerer dypt i meg, vekker dype følelser og inspirerer låtskrivingen min», sier hun.
Plata “The Eagle of my Heart” ble innspilt i Tøyenkirken I Oslo.
Det er Erik Hillestad som har produsert den, og utgiver er Kirkelig Kulturverksted.
Del Utgivelse