Knut Reiersrud Band og KORK - A New World

Musikk  

- 2021


Kjøp/lytt:

Lytt og Kjøp

Ambisiøst, unikt og storslagent. Det er på ingen måte overraskende at Knut Reiersrud overrasker. Han gjør det nemlig så og si hver eneste gang. Sjelden eller aldri har jeg allikeb¨vel opplevd at han gjør det så voldsomt som med «A New World».

Nettavisen

A New World favner klassisk symfoni, multiple folkemusikktradisjoner, jazz, blues og dramatisk rock, uten så mye som ett sekund å låte tilkjempet, teknokratisk eller elitistisk synsende. Skal du unne deg én norsk plate i 2021, gå for denne.

Norwegian Rock Magazine

I stedet for å kreve absolutt underkastelse av Beethoven og Dvorak ( et hyppig brukt, men sjeldent vellykket grep innefor sjangeren «jazz møter klassisk») gjør Reiersrud seg selv til en blåkledd veiviser i det komplekse orkesterlandskapet….Myke stålstrenger og dirrende Hammondorgel fungerer påfallende godt i sammenhengen, og når hele landskapet åpenbarer seg utover i verket, bare forsterker de Dvoraks opprinnelige effekter.

Aftenposten

Anbefales uforbeholdent!

Bluesnews

Knut Reiersrud spiller seg sjøl til en klassiker

Musikkavisen PULS

en skarve bluesgitarist har endt opp som en av Norges mest inspirerende musikere. Knut Reiersrud fortsetter å overbevise.

Dagens Næringsliv

Musikk av en annen verden

Dagsavisen

«… det er en imponerende plate, røff, intelligent, øm, rufsete og den anbefales varmt. … På den nye platen er det varme i omgangen med klassikerne…

Vårt land

Det er også fascinerend hvordan Reiersrud gjennomgående holder nerven gjennom skjønnklang, med den stadige dialogen mellom sjangerparadigmenes ulike skjønnhetsideal, og ofte ved å ta strukturen og uttrykket i Dvoraks musikk på kornet. Dette er intelligente kommentarer, der Reiersrud snur på både tidsepoker og sjangre.

Klassekampen

Den folkekjære gitaristen Knut Reiersruds drøm om å sitte midt inne i et symfoniorkesterog tolke musikken til Dvorak og Beethoven, med egne gitarforsterkere og band i ryggen. Kledelig, smakfullt og velarrangert er dette en plate som bør og kan få et langt liv i platehyllene, en sammensmelting av stilarter som Reiersrud behersker langt ut i fingerspissene.

Morgenbladet

Det mest forbløffende med Reiersruds virke er ikke måten han har trascendert noe som helst på, alle trådene som trekkes til salmemusikken, folketoner, funk, fusion, den klassiske kanoen og så videre - men den elegante og nesten poetiske måten han fremdeles helt fint kan bruke det lille trauste fembokstavers ordet (blues) til å beskrive dette altet. Som om han er i besittelse av en svært nyttig lommeparlør som kan ta ham nær sagt hvor som helst på en god dag.

Jazznytt

Plata inneheld nokre ubeskriveleg vakre solistiske sekvensar, og ein del ovegangar mellom KORK og Reiersrud-bandet viser tydelegast av alt kor vellukka denne fusjonen er.

Dag og Tid

Utgivelsesnummer:   FXCD480

Utgivelsesdato:   14.05.2021


Knut Reiersrud Band og KORK har hatt «samtaler med Dvorak og Beethoven». Resultatet av denne samtalen har blitt til et nytt album.


Der har de tatt for seg satser fra Dvorak’s 9. symfoni «New World» og Beethovens 7. symfoni og utvidet musikken og formatet på så dristig vis at en tysk distributør nektet å distribuere albumet i frykt for reaksjonene på kontinentet.

14.mai kommer plata ut på CD og LP på Kirkelig Kulturverksted. Det var en innspilling utenom det vanlige. Her er Knut Reiersruds fortelling om prosessen:

Hvordan sier man til 70 kvinner og menn i et symfoniorkester «jeg er ikke helt fornøyd med gitarsoloen, kan vi ta det en gang til?»  Eller «vent litt, jeg må tisse». Slik var det da vi møttes i Store Studio, KORK og mitt band. Jeg var nervøs. Men her var vi altså, med ny-redigerte partiturer av Beethoven og Dvorak, og undertittel "Eggen/Reiersrud edition".

Gutta i bandet virket helt uanfektet, der de småpratet om dagens avlevering i diverse barnehager. Men jeg var altså i opprør, og da orkesteret startet sin, nesten seremonielle, intoneringsrunde MÅTTE jeg. Jeg løp gjennom tre dører og fant et toalett, ristet og løp tilbake. Inne i studio kom det en unison hviskelyd, «hssshh», en forvirret dirigent Eggen kastet et overbærende blikk på meg og sa: «Vi har begynt innspillingen….».

Resten var som å flyte rundt i en elv. Lyden av fiolinene i åpningen av Dvorak var så forsonende, så en merkelig følelse av skjebnebestemthet fylte meg. Å som jeg unner alle musikere, en gang i livet, å sitte midt inne i et symfoniorkester! Og sakte, men sikkert kom denne stemningen til meg, som jeg sjelden opplever, men dog noen ganger: Ikke tenk. Bare hør på de andre og fyll inn det som treffer bevisstheten din.

I pausen kom Christian Eggen bort til meg og sa: «Dere behøver ikke være så beskjedne. Bare si ifra hvis det er noe dere vil ha annerledes!». «Ok» sa jeg og bestemte meg for å bruke, ikke en, men to gitarforsterkere - nå som Dvorak skulle gå fra dur til moll. Og nå som jeg skulle skifte fra koselig lapsteel gitar til hvit Gibson SG med tre pickuper og vibarm.

Knut Reiersrud band består foruten av Knut selv (gitar og diverse): David Wallumrød (keyboards), Nikolai Hængsle (bass), Bjørn Holm (gitar) og Andreas Bye (trommer).

Det er ikke første gang denne gjengen gir seg i kast med klassikere. I 2012 kom «Infinite Gratitude» der de møtte Trondheimsolistene og laget en plate med utgangspunkt i musikk av Brahms og Shubert. Når de nå gir seg et symfoniorkester i vold løfter de dynamikk og klangmuligheter mange hakk opp, og spesielt dristig er det å ta fatt i symfoniske verker som er så sentrale i europeisk musikkhistorie. Men med Dvoraks verk som utgangspunkt, som er basert på amerikansk folkemusikk finnes det en bro mellom to verdener som her møtes i en ny.

KORK dirigeres av Christian Eggen. «A New World» er innspilt i Store Studio i Oslo og mikset av Mattias Glavå i Kungsten Studios i Göteborg.

Del Utgivelse