Anders Wyllers nye album «God dag mitt barn» Strindbergs brev til Anne-Marie er basert på brev mellom August Strindberg og hans datter.

 

(August Strindberg var en kjent og betydningsfull svensk forfatter, dramaturg og maler).

 

Anders er August Strindbergs oldebarn. Hans farmor er resultat av et heftig møte mellom den aldrende Strindberg og den 30 år ynger norske skuespillerdivaen Harriet Bosse. De fikk et barn sammen før det kortvarige ekteskapet gikk i oppløsning. Dette var rett før Norge løsrev seg fra Sverige.

Strindberg skrev en rekke brev til sitt barn, og barnets sønnesønn Anders Wyller har nå laget sanger av elementer fra noen av disse brevene. Dette har blitt til albumet «God dag mitt barn» som er en av Kirkelig Kulturverksteds viktigste satsninger denne vinteren. Vokalsporene er innspilt i Strindbergs leilighet i Drottninggatan i Stockholm som er bevart og senere omgjort til museum.

Kompet er formet i Rainbow Studio i Oslo under ledelse av Anders selv i samarbeid med Sverre Thorstensen som også er medkomponist av låtene og spiller gitar, el-piano, orgel og trøorgel på denne produksjonen. Øvrige medvirkende musikere er Erland Dahlen (trommer, perkusjon, sag), Julie Kleive (kor), Torjus Eggen (bass), Sunniva Shaw (cello, kor), Håkon Brunborg (bratsj, pedal steel), Magnus Tenge (gitarer, lap steel) og Trygve Seim (saxofoner).

Her er Anders’ egne ord om prosjektet

August Strindberg var mer enn middels interessert i brevskriving. Han skrev anslagsvis 15 000 brev, hvorav 10 000 er bevart og samlet i bokform, tjue bind.

Den vesle boka God dag, mitt barn! Berättelsen om August Strindberg, Harriet Bosse och deras dotter Anne-Marie av Björn Meidal (Bonnier

2002). beskriver møtet mellom den godt voksne August og den svært mye yngre Harriet, på begynnelsen av 1900-tallet. August har vært igjennom en lengre personlig krise, beskrevet i skuespillet «Inferno» – men har landet kreativt støtt og starter en uhyre produktiv livsinnspurt. Harriet Bosse som står foran sitt store gjennombrudd og blir oppdaget av August når han jakter skuespiller til Damen i stykket hans «Til Damaskus».

Ut av dette eksplosive og kraftfulle kjærlighetsforholdet, kommer barnet Anne-Marie, min farmor. Hun vokser opp i kryssilden mellom disse store kunstnerne, de store egoene, og hun levde hele det tyvende århundrets historiebok.

Strindberg skriver vakkert om møtene med Harriet og herlig barnslig entusiastisk til Anne-Marie om at hun på ingen måte må putte ukepengene på sparegrisen, men heller kjøpe noe gøy og fint; fyrverkeri! Brevene avslører i det hele tatt en øm, omsorgsfull forfatter som midt i sitt store skaperunivers også har behov for å være en ganske alminnelig mann og en ganske alminnelig far.

 

Del utgivelse