Knut Reiersrud Band og KORK har hatt «samtaler med Dvorak og Beethoven».Resultatet av denne samtalen har blitt til et nytt album.

Der har de tatt for seg satser fra Dvorak’s 9. symfoni «New World» og Beethovens 7. symfoni og utvidet musikken og formatet på så dristig vis at en tysk distributør nektet å distribuere albumet i frykt for reaksjonene på kontinentet.

14.mai kommer plata ut på CD og LP på Kirkelig Kulturverksted. Det var en innspilling utenom det vanlige. Her er Knut Reiersruds fortelling om prosessen:

  • Hvordan sier man til 70 kvinner og menn i et symfoniorkester «jeg er ikke helt fornøyd med gitarsoloen, kan vi ta det en gang til?»  Eller «vent litt, jeg må tisse». Slik var det da vi møttes i Store Studio, KORK og mitt band. Jeg var nervøs. Men her var vi altså, med ny-redigerte partiturer av Beethoven og Dvorak, og undertittel «Eggen/Reiersrud edition».

Gutta i bandet virket helt uanfektet, der de småpratet om dagens avlevering i diverse barnehager. Men jeg var altså i opprør, og da orkesteret startet sin, nesten seremonielle, intoneringsrunde MÅTTE jeg. Jeg løp gjennom tre dører og fant et toalett, ristet og løp tilbake. Inne i studio kom det en unison hviskelyd, «hssshh», en forvirret dirigent Eggen kastet et overbærende blikk på meg og sa: «Vi har begynt innspillingen….».

Resten var som å flyte rundt i en elv. Lyden av fiolinene i åpningen av Dvorak var så forsonende, så en merkelig følelse av skjebnebestemthet fylte meg. Å som jeg unner alle musikere, en gang i livet, å sitte midt inne i et symfoniorkester! Og sakte, men sikkert kom denne stemningen til meg, som jeg sjelden opplever, men dog noen ganger: Ikke tenk. Bare hør på de andre og fyll inn det som treffer bevisstheten din.

I pausen kom Christian Eggen bort til meg og sa: «Dere behøver ikke være så beskjedne. Bare si ifra hvis det er noe dere vil ha annerledes!». «Ok» sa jeg og bestemte meg for å bruke, ikke en, men to gitarforsterkere – nå som Dvorak skulle gå fra dur til moll. Og nå som jeg skulle skifte fra koselig lapsteel gitar til hvit Gibson SG med tre pickuper og vibarm.

Knut Reiersrud band består foruten av Knut selv (gitar og diverse): David Wallumrød (keyboards), Nikolai Hængsle (bass), Bjørn Holm (gitar) og Andreas Bye (trommer).

Det er ikke første gang denne gjengen gir seg i kast med klassikere. I 2012 kom «Infinite Gratitude» der de møtte Trondheimsolistene og laget en plate med utgangspunkt i musikk av Brahms og Shubert. Når de nå gir seg et symfoniorkester i vold løfter de dynamikk og klangmuligheter mange hakk opp, og spesielt dristig er det å ta fatt i symfoniske verker som er så sentrale i europeisk musikkhistorie. Men med Dvoraks verk som utgangspunkt, som er basert på amerikansk folkemusikk finnes det en bro mellom to verdener som her møtes i en ny.

KORK dirigeres av Christian Eggen. «A New World» er innspilt i Store Studio i Oslo og mikset av Mattias Glavå i Kungsten Studios i Göteborg.

Del utgivelse