Hvordan nærmer man seg Elvis Presleys repertoar 50 år etter?

Noen vil si at man står på hellig grunn og at man helst må holde seg unna. Noen vil kreve rene karaoke-versjoner og forbanne alle forsøk som avviker en millimeter fra originalen. Enkelte vil si det er livsfarlig for en kunstnerkarriere. Duoen Lisa Dillan og Asbjørn Lerheim har fryktløst og barbeint funnet sin helt egne vei inn i dette forgylte mausoleet. Med sine sparsommelige, men kraftfulle og delikate arrangementer for vokal og gitar, har de høstet glimrende kritikker med 6 ́ere og 5 ́ere på plateanmeldelser og konserter de siste par årene.

På den helt nye platen “Change of habit” som slippes i februar går de langt dristigere til verks i enkelhet og åpenhet enn de gjorde med “Love me tender” fra 2012. Den gangen var de invitert til Nashville av Presleys egne musikere og gjorde innspilling sammen med flere av dem i det sagnomsuste RCA Studio B. Den nye innspillingen er gjort i Norge, og fundamentet i hver eneste sang er Lerheims gitar og Dillans stemme. I tillegg bidrar pianistene Bugge Wesseltoft og Tord Gustavsen og trompetisten Eivind Lønning med meditative stemninger i de svært sparsomt møblerte rommene de utvalgte sangene utgjør. Elvis-bassisten Norbert Putnam er med på tre spor.

LIkevel rommer på underfullt vis den nye platen et større musikalsk spenn enn deres første utgivelse. Her finnes ”Fever” i en vakker, eterisk balladeversjon med et vinglass og en gitarstreng til komp, Bugge Wesseltoft i en spretten versjon av ”That ́s all right, Mama” med preparert piano og flagrende papir, og coole Würlitzer- voicinger på ”Change of Habit”.

Tord Gustavsen matcher duoen med sitt finstilte og dedikerte tangentspill – her er det ikke behov for store gester eller fortettet informasjonsflyt. Til sammen får vi et nyskapende, groovy og inderlig møte mellom noen av Norges fremste musikalske signaturer og Elvis’ repertoar.

Platen er produsert av Lisa Dillan og utgis som sist på Kirkelig Kulturverksted.

4. mars entrer Dillan/Lerheim scenen på Nasjonal Jazzscene for å gi en release-konsert. Duoen har da med seg Norbert Putnam og Tord Gustavsen i et nært, sterkt og kammermusikalsk konsept.

Norbert Putnam har ved siden av Elvis, spilt med og produsert millionselgende storheter som Dolly Parton, Willie Nelson, Joni Mitchell, Joan Baez, Ray Charles, Loretta Lynn, Linda Ronstadt, Buffy Sainte-Marie, Dan Fogelberg, Kris Kristoffersen, JJ Cale, The Monkees, The Manhattan Transfer, The Pointer Sisters, Tony Joe White, Henry Mancini, Tony Joe White m.fl

Lisa Dillan har vært Elvis-fan siden 1977 og kjenner hans karriere, og ikke minst repertoar veldig godt. Hun har plukket ut sine favorittlåter fra Elvis Presleys repertoar. Utvalget av låter kretser i stor grad rundt de tingene han gjorde på 60 og 70-tallet – sterkt, vakkert og kraftfullt. Gitarist Asbjørn Lerheim har vært hennes fast makker siden 2007. Arrangementene er et resultat av møtet mellom Dillan og Lerheim.

Del utgivelse