Kirkelig Kulturverksteds Ørten-årsjubileum

KKV fyller 40 år i 2014. 40 er et tall som i orientalske tradisjoner betyr ”mange”, eller på godt norsk: ”Ørten”. Jubileet begynner med en samling høydepunkter fra en katalog på 400 album, for det meste skapt i motvind.

Pionertiltaket Kirkelig Kulturverksted som er Norges eldste plateselskap sitter på landets mest spennende back-katalog. I anledning sine 40 år, utgir selskapet i vår en samleboks med fire CD’er; en for hvert tiår. Denne mangfoldige, fysiske ”spillelisten” har fått navnet ”40 Years’ Credibility” (FXCD 400).

Samlingen inneholder godbiter fra mange artisters tidligste album. En hel sverm av dem har gjennom årenes løp debutert som soloartist på KKV: Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes, Sigvart Dagsland, Kenneth Sivertsen, Sondre Bratland, SKRUK, Ragnar Vigdal, Arve Moen Bergset, Iver Kleive, Knut Reiersrud, Det norske Kammerkor, Jørn Simen Øverli, Ryfylke Visegruppe, Deeyah (Deepika Thataal), Marianne Antonsen, Øystein Wingaard Wolf, Synnøve Rognlien, Ellen Sofie Hovland og flere. På jubileumsutgivelsen møter vi dem i selskap med Erik Bye, Ketil Bjørnstad, Randi Stene, Ole Paus, Grethe Svensen, Bjarne Brøndboe, Agnes Buen Garnås, Kata Cardenal, Rim Banna, Mahsa Vahdat, Inger Lise Rypdal, Anita Skorgan, Povl Dissing og Carola.

På samlingen finnes to spor som inntil nå ikke har vært utgitt på CD: En vakker Henning Sommerro-melodi framført av nå avdøde Arnfinn Haram, og et spor fra Egil Hovlands Allehelgensmesse fra LP-serien ”Ny Kirkemusikk”.

At samlingen har fått engelsk tittel sier noe om utviklingen av Kirkelig Kulturverksted som har vært en av musikklivets viktigste fanebærere for norsk språk og dialekter. Gjennom de siste ti år har selskapets katalog blitt beriket med mange internasjonale utgivelser, ikke minst fra Midtøsten hvor noen toneangivende artister gjennom KKV har fått en plattform for internasjonal karriere. Prosentvis omsetning i utlandet stiger stadig, og selskapets egen web-shop besøkes daglig av kunder fra alle verdensdeler.

De fire CD’ene har fått hver sin overskrift som er karakteristisk for KKVs profil: ”Fornektelse av skillelinjene mellom sakralt og profant”, ”Vedlikehold av tradisjoner ved å bryte dem”, ”Reiser mot Vest og Øst og bakover og fremover i tid” og ”Utfordringen i motsetninger mellom Øst og Vest”.

Til 30-årsjubileet kom ”30 Years’ Fidelity”, en CD med hovedfokus på KKVs høyt skattede lydkvalitet. Denne gangen er vekten lagt på innhold, ideologi og musikalske ideer. Utgivelsen er utstyrt med informasjon om albumene som hvert spor er hentet fra. Fotomaterialet er fra Kulturkirken Jakob, det vigslede kirkebygget som har vært KKVs tilholdssted og live-scene siden år 2000.

Samlingen avslutter med ”Vår Far”, en framføring av Jesu bønn sunget på hans morsmål arameisk, hentet fra SKRUKs CD fra 2013: ”Sangen fra Katakombene”.


Norwegian profiled label celebrates 40 years with a compilation of highlights:

“40 Years’ Credibility”

Norway’s oldest and most influential independent label, KKV (Kirkelig Kulturverksted) celebrates in 2014 its 40 years’ anniversary by releasing a compilation of highlights from its more than 5000 tracks of original recorded songs and compositions. This new “physical playlist” is called “40 years’ Credibility” and consists of 4 CD’s with 12 tracks from each decade.

KKV started as a typical product of the 70ties, with alternative strategies, a political approach to most of its activities and lots of experimental ideas.

It holds Norway’s most interesting back-catalog. The new collection contains interesting recordings from the earliest albums of artists who made their debut as recording artists on KKV; such as Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes, Sigvart Dagsland, Kenneth Sivertsen, Sondre Bratland, the choir SKRUK, Iver Kleive, Knut Reiersrud and others. In this anniversary edition we meet them together with Ketil Bjørnstad, Randi Stene, Ole Paus, Kata Cardenal (Nicaragua), Silvio Rodriguez (Cuba), Rim Banna (Palestine), Mahsa and Marjan Vahdat (Iran), Anita Skorgan,  Povl Dissing (Denmark) and Carola (Sweden).

Through the last decade KKVs catalogue has been supplied by many international releases, many of them from the Middle East. The label made a turn in its profile after the release of Lullabis from the Axis of Evil (2004).  The percentage of international sales increases currently. Every day many people from all over the world visit KKVs webshop (www.kkv.no)

The most positive change the label has seen through its history is the increasing access to audiences all over the planet, and the way a hunger and a curiosity for new musical ideas have risen in many parts of the world. The ability of music and other artistic messages to reach from heart to heart across long distances in tradition and geography is greater than ever.

KKV’s musical journey started in the Norwegian traditions of hymns and folksongs and followed the lines of poets out into the cities of modernity, to hidden treasures from troubled corners of the world and back into the depth of history. In the new compilation, the journey stops at the origins of Christianity with the Lord’s Prayer performed in the mother tongue of Jesus.

KKV has since its start also worked with bringing architects and people working in the fine arts together to create sacred rooms, such as churches, chapels and “rooms of silence”. One of the most interesting changes in the story of KKV itself is the establishment of the venue Kulturkirken Jakob (The Jakob Church of Culture) in Oslo, which was accomplished in 2000. All the photos you will see in the compilation album are from this church, where the label also has its office. The motives are seen through the eyes of an artistic photographer.


Aftenposten, Fredag 14. mars 2014: «Hva har vi egentlig fått ut av 40 år med Kirkelig Kulturverksted?«

Del utgivelse