Lyrisk platedebut med nestor i norsk musikkliv.

Som ordløse sanger om kjærlighet og håp finner Kjetil Bjerkestrands musikk veien inn til hjertene våre og bringer oss i en tilstand av ro og fordypning. Han CD-debuterer nå i en alder av 54 og fremfører 10 egne komposisjoner og 3 kjente salmer på en plate som har fått tittelen ”Piano Poems”.
Hovedfokus er et Steinway flygel, og rundt og bak det har den erfarne pianisten og organisten skapt et diskret skyggelandskap av elektronika, litt kirkeorgel og noen små felter med Hammond C3.
Musikken fremføres i et rom med stor dybde og høyde, og Kjetil Bjerkestrands debutalbum er blitt et audiofilt manifest fra Kirkelig Kulturverksted. Musikken gis ut samtidig på CD og vinyl.

Vi har hørt Kjetil Bjerkestrand som pianist, keyboard-traktør, organist, arrangør og produsent på utallige innspillinger med norske artister fra de fleste musikalske himmelstrøk, særlig innen pop, rock, visesang, kirkemusikk og klassisk. Han har skapt og fremført musikk til en hel rekke norske filmer. CV’en hans er en hel bok.

Selv beskriver han komposisjonene sine som tilstander. Og på sett og vis er hele Piano Poems en tilstand, en atmosfære av stor ro og tidløs hengivelse til noe som aldri uttales, men bare eksisterer som en ukjent, trøstende hånd. Titlene er ofte svært nøytrale, et tall, kanskje en dato eller et hotellrom, et enkelt ord uten innholdsmessig ladning.

Bjerkestrand har forsynt platen sin med en undertittel: ”Una corda”. Det betyr ”med én streng”, et musikkuttrykk som kan dukke opp i pianonoter for å indikere at komponisten ønsker et dempet musikalsk uttrykk, at venstre pedal kobles inn slik at bare en av de tre strengene for hver tone klinger.

Piano Poems er innspilt i Kulturkirken Jakob i Oslo av Daniel Wold med Erik Hillestad som produsent.

Del utgivelse