Knut Reiersrud Band og KORK - A New World

Music  

- 2021


Buy/listen:

LISTEN AND BUY

Ambisiøst, unikt og storslagent. Det er på ingen måte overraskende at Knut Reiersrud overrasker. Han gjør det nemlig så og si hver eneste gang. Sjelden eller aldri har jeg allikeb¨vel opplevd at han gjør det så voldsomt som med «A New World».

Nettavisen

A New World favner klassisk symfoni, multiple folkemusikktradisjoner, jazz, blues og dramatisk rock, uten så mye som ett sekund å låte tilkjempet, teknokratisk eller elitistisk synsende. Skal du unne deg én norsk plate i 2021, gå for denne.

Norwegian Rock Magazine

I stedet for å kreve absolutt underkastelse av Beethoven og Dvorak ( et hyppig brukt, men sjeldent vellykket grep innefor sjangeren «jazz møter klassisk») gjør Reiersrud seg selv til en blåkledd veiviser i det komplekse orkesterlandskapet….Myke stålstrenger og dirrende Hammondorgel fungerer påfallende godt i sammenhengen, og når hele landskapet åpenbarer seg utover i verket, bare forsterker de Dvoraks opprinnelige effekter.

Aftenposten

Anbefales uforbeholdent!

Bluesnews

Knut Reiersrud spiller seg sjøl til en klassiker

Musikkavisen PULS

en skarve bluesgitarist har endt opp som en av Norges mest inspirerende musikere. Knut Reiersrud fortsetter å overbevise.

Dagens Næringsliv

Musikk av en annen verden

Dagsavisen

«… det er en imponerende plate, røff, intelligent, øm, rufsete og den anbefales varmt. … På den nye platen er det varme i omgangen med klassikerne…

Vårt land

Det er også fascinerend hvordan Reiersrud gjennomgående holder nerven gjennom skjønnklang, med den stadige dialogen mellom sjangerparadigmenes ulike skjønnhetsideal, og ofte ved å ta strukturen og uttrykket i Dvoraks musikk på kornet. Dette er intelligente kommentarer, der Reiersrud snur på både tidsepoker og sjangre.

Klassekampen

Den folkekjære gitaristen Knut Reiersruds drøm om å sitte midt inne i et symfoniorkesterog tolke musikken til Dvorak og Beethoven, med egne gitarforsterkere og band i ryggen. Kledelig, smakfullt og velarrangert er dette en plate som bør og kan få et langt liv i platehyllene, en sammensmelting av stilarter som Reiersrud behersker langt ut i fingerspissene.

Morgenbladet

Det mest forbløffende med Reiersruds virke er ikke måten han har trascendert noe som helst på, alle trådene som trekkes til salmemusikken, folketoner, funk, fusion, den klassiske kanoen og så videre - men den elegante og nesten poetiske måten han fremdeles helt fint kan bruke det lille trauste fembokstavers ordet (blues) til å beskrive dette altet. Som om han er i besittelse av en svært nyttig lommeparlør som kan ta ham nær sagt hvor som helst på en god dag.

Jazznytt

Plata inneheld nokre ubeskriveleg vakre solistiske sekvensar, og ein del ovegangar mellom KORK og Reiersrud-bandet viser tydelegast av alt kor vellukka denne fusjonen er.

Dag og Tid

Release number:   FXCD480

Release date:   14.05.2021


Selecting movements from Dvorak’s 9th “New World” Symphony and Beethoven’s 7th Symphony, they have expanded  both music and format dramatically. A German wholesaler refused to distribute the album - fearing reactions in the classical societies on the Continent. Recording the album was an extraordinary experience to say the least. Here is what Knut Reiersrud has to say about the process: How do you tell 70 women and men in a symphony orchestra that “I’m not quite satisfied with the guitar solo, can we do it again?” Or “Please wait, I need to go to the toilet”. That was the way it was when we met in the Store Studio (a large hall in the Norwegian Radio building), KORK and my band. I was nervous. But here we were, with newly edited scores by Beethoven and Dvorak, subtitled “Eggen/Reiersrud edition”. The boys in the band appeared quite unperturbed, chatting about getting their children to various kindergartens. But I was seriously unsettled, and when the orchestra started its more or less ceremonial tuning, I HAD to go. I ran through three doors, found a toilet, frantically unzipped, finished and ran back. Inside the studio a unanimous whisper met me, “hssshh”, a nonplussed conductor, Eggen, stared holes in me and said: “We have started recording…”. The rest was like floating along a river. The violins playing the opening of Dvorak sounded so soothing that I was filled with an eerie sense of destiny. How I wish all musicians once in their life could sit like this in the middle of a symphonic orchestra! Slowly but surely this mood came to me which I have rarely experienced, only once or twice: Don’t think. Just listen to the others and fill in with what comes to you. During the break Christian Eggen came over to me and said, “There's no need to be so shy. Just tell me if there’s something you want differently!”. “Okay,” I said, deciding to use not one but two amplifiers – now that Dvorak was going from major to minor. And just when I had been planning to change from a cosy lap steel guitar to a white Gibson SG with three pickups and tremolo bar. The Knut Reiersrud band, in addition to Knut himself (guitar and miscellaneous instruments), is David Wallumrød (keyboards), Nikolai Hængsle (bass), Bjørn Holm (guitar) and Andreas Bye (drums). This is not the first time this gang is taking on the classics. In 2012, “Infinite Gratitude” was released, where they met the Trondheim Soloists and made a record based on music by Brahms and Schubert. Now, when taking on a whole symphony orchestra, they are lifting the dynamics and sound qualities many notches higher, and no more daunting can it be than to take on symphonic works that are so important a part of European music history. With Dvorak’s work as the starting point, which is based on American folk music, they have built a bridge between two worlds that meet here anew. KORK is conducted by Christian Eggen. “A New World” has been recorded in Store Studio in Oslo and mixed by Mattias Glavå in Kungsten Studios in Gothenburg.

Share release