Instrumentene Obo, Fagott, Harpe og Orgel er i dag «truede arter», fordi rekrutteringen av utøvere svikter her til lands.Fire utøvere har slått seg sammen for å vise hvor vakkert og uttrykksfullt nettopp disse instrumentene lyder både hver for seg og i samspill.

På fagott: Ådne Stålsett, på obo: Sigurd Greve, på harpe: Uno Alexander Vesje og på kirkeorgel arrangøren selv: Henning Sommerro. Her presenterer de et ny-arrangert repertoar for en kvartett av musikklivets mest truede instrumenter.  Til glede for oss alle, til inspirasjon for kommende utøvere, og for å vise hva som står på spill. Som ensemble er de en perfekt blanding og ivaretar både solistisk uttrykkskraft og akkompagnerende fylde og puls.

Obo er et av de viktigste melodiførende instrumentene i et symfoniorkester.

Fagott er treblåsernes familieoverhode, en karakteristisk farge i orkesteret som vi kjenner fra Dovregubbens Hall, Peter og Ulven og Torbjørn Egner.

Harpe er blant verdens eldste instrumenter med en historie som strekker seg inn i mytenes verden hvor David spiller lindrende toner for Kong Saul.

Orgel kalles «instrumentenes dronning» og troner i kirker og katedraler over hele verden.

I dag er disse fire instrumentene «truede arter», fordi rekrutteringen av utøvere svikter her til lands.

Utgiveren Kirkelig Kulturverksted utfordret Henning Sommerro til å arrangere folketoner, salmer og utfordret utøverne selv til å komponere noe av musikken.

På repertoaret står derfor bl.a. «Som Maria lær at lytte» (folkemelodi fra Sunnmøre), «Kom regn fra det høye» (folkemelodi fra Tingvoll), «Den lyse dag forgangen er» (folkemelodi fra Bremnsnes), alle arrangert av Sommerro, samt Bønn og Preludium nr 2 av Uno Alexander Vesje

Del utgivelse