Himmelhamn måtte søke bakover for å finne frem – og gamle salmebøker inspirerte Vigleik Winje, som knapt kan en eneste salme, til å skrive ny musikk til gamle tekster.

Bak støv og utilgjengelig skrifttyper fant han radikale tekster om mennesket og Gud. Her var det få snarveier, og tekstene håndterer spennet mellom uro og fred, håp og fortvilelse, frelse og fortapelse på et vis som oppleves ekte. Det handler ikke om nostalgi, men om livsnære tekster som treffer midt i livets storm og kav.

”Samtidig som alt endres rundt oss, er det slående hvor like vi er dem som gikk før oss. Deres uro, lengsel og søken etter mening er langt på vei vår egen.”

Himmelhamn om «Eg ville gjerne eiga ei tru»:
Første singel fra Himmelhamn fremføres som en åpenhjertig bekjennelse og bønn: på tross av alle våre ønsker om å fikse livet eller være noe for andre, så strekker vi ikke alltid til. Det er ikke snakk om et enkelt «jaja», men en ektefølt lengsel etter å kunne ha en sterkere tro, finne roen eller være noe mer for sine medmennesker.
Himmelhamn har et sterkt melodifokus som formidles med et organisk og nært uttrykk. Musikken spenner fra enkle singer songwriter melodier til mer sfæriske arrangement. Like mye som å ha skrevet melodiene opplever Winje at de presenterte seg selv. De måtte bare hentes opp fra tekstene.

Ideen om å sette ny musikk til gamle tekster kom etter å ha blitt kjent med en retning som i USA ofte omtales om Re-tuned. Enkelt sagt representerer den en tredje vei mellom de tradisjonelle salmene og den glatte kristen-poppen; hvor det i stede settes ny, og ofte organisk, musikk til gamle tekster. Eksempler på dette er Bifrost arts og The Welcome Wagon (produsert av Sufjan Stevens)

For å ivareta nerve og musikalitet ble hele albumet spilt inn live i ABC-studio i Etne. Kjetil Ulland som blant annet har jobbet mye med Vamp og Tom Roger Aadland, har både tatt opp og mikset Himmelhamn. Mastering ble gjort av den skandinaviske nestoren Björn Englemann i Cuttingroom.

Del utgivelse