Muslimsk og kristen sang fra religionenes regnbueland.Mens Europa prøver å skape nye nasjonale identiteter basert på mangfold, går verdens eldste religiøse mangfold i stykker foran øynene på en handlingslammet verden.

Erik Hillestad fra Kirkelig Kulturverksted har gjort opptak av inntrengende vakker sakral musikk fra det historiske Syria. I kirker og moskeer i Beirut og Bekaa-dalen har han gjort opptak av syriske og irakiske flyktninger og deres libanesiske tros-feller.

Her deltar kristne og muslimske sangere og kor, tidvis nennsomt akkompagnert av oud, orgel, fløyte eller fiolin.

Resultatet er en CD-utgivelse, et stemningsfullt lyd-dokument som viser bredden i religiøs sang fra et område herjet av konflikter. Hillestad presenterer musikk fra Kristendommens og Islams tidligste århundrer og frem til i dag. Siktemålet er å bidra til å bevare en vakker del av verdensarven, men også å rope et varsko for hva som står på spill når krigene i Syria og Irak og det generelt økende konfliktnivået i regionen er i ferd med å utradere et finmasket mønster av fredfull sameksistens på tvers av religioner og sekter.

Av de mer enn 20 religiøse tradisjonene i området som utgjør det historiske Syria har de åtte mest toneangivende fått sin plass på albumet. Disse er den armenske kirke, den syrisk ortodokse kirke, den bysantinske tradisjonen, den kaldeiske kirken, den assyriske kirken, maronittene, sunni-muslimene og shia-muslimene.

Utøverne som medvirker er:

Kousan Male Chamber Choir, armensk tradisjonen

Abbas Badawy, Shia-muslimsk sanger

Choir of the Antonine School of Music, den maronittiske kirken

Kor fra den syrisk ortodokse kirken i Zahle, Bekaa-dalen

Mahdi Kallas, Shia-muslimsk sanger

Mount Lebanon Orthodox Byzantine Choir (SEM)

Dr. Hassan Moraib, Sunni-muslimsk sanger

St. Joseph Chaldean Choir, kaldeisk tradisjon

Syriske flyktningbarn fra assyrisk tradisjon

Choir of the Assyrian Church of the East, assyrisk tradisjon

Mansour Zayter Sunni-muslimsk sanger

”Syrian Prayers” har undertittel ”Sacred music from Bilad Al Sham”. Al Sham er det gamle arabiske navnet på Damaskus, og Bilad betyr ”hjemland”. De fleste kjenner formuleringen ”Da Kvirinius var landshøvding i Syria” fra jule-evangeliet. Det var et langt mer omfattende Syria enn dagens borgerkrigsherjede arabiske republikk som først ble opprettet som selvstendig nasjon etter den andre verdenskrig. På Kvirinius’ tid besto Syria også av Libanon, Palestina, Jordan og deler av Irak og Tyrkia.

Erik Hillestad har arbeidet i to år med prosjektet som også er støttet av Det norske Utenriksdepartementet.

Del utgivelse