Mahsa Vahdat med historiens sus som eneste akkompagnement.

Mahsa Vahdat’s unike stemme har vakt internasjonal oppmerksomhet. Gjennom de siste ti årene har hun utgitt sju album, noen sammen med søsteren Marjan, og noen med andre artister. Hennes siste soloprosjekt “Traces of an old Vineyard” ble nylig plukket ut av det britiske magasinet “Songlines” som et av de beste album utgitt I 2015. Samme prosjekt er nominert til “Songlines’ Award” i klassen for “Fusion”.

Nå utgir hun et nytt album ”The Sun Will Rise” med 21 sanger som hun fremfører uten instrumenter. De fleste av sangene er hennes egne melodier til persisk klassisk poesi og samtidspoesi.

Albumet er en pilegrimsferd til steder som er patinert av kjærlighet og drømmer. I gamle kirker, slott og mausoleer – i Van, Istanbul, Oslo, Wroclaw, Provence og Alhambra – fyller Mahsas mektige stemme rom som er ladet av historier og mysterier. Mahsa fant den inspirasjonen hun trengte i lagene av tid som uttrykkes gjennom kunst og arkitektur og gjennom historiens og livets patina. Orkesteret hennes er ene og alene gjenklangen fra hvelv, vegger og søyler i rom som hun og produsenten Erik Hillestad valgte å gjøre opptakene i.

Hun ville gjerne dra til tilsvarende steder i hjemlandet Iran, men fordi hun ikke tillates å opptre på offentlige steder i det landet, måtte hun reise utenlands.

Under reisen, var Mahsa et medium som mottok impulser til valg av repertoar fra vegger, vinduer, murstein og iblant fra duften i rommene hvor opptakene fant sted. I noen tilfeller var det også folk tilstede under opptakene, slik at de ble som små intime konserter for et begrenset publikum. Andre steder bidro fugler, fottrinn, fjerne kirkeklokker og stemmer, bekker og fontener til musikken, som organiske elementer. Atmosfæren veksler fra sang til sang på innspillingen.

Hun gjorde opptak av 50 sanger på reisen som gikk i perioder over ett og et halvt år, og 21 av dem ble valgt til det nye albumet.

Født i Tehran i 1973 begynte Mahsa på kunst-universitetet i Tehran i 1993 hvor hun ble uteksaminert fra musikkfakultetet med bachelor i Musikk. Hun deltok på Kirkelig Kulturverksteds tankevekkende utgivelse ”Lullabies from the Axis of Evil” i 2004. Hun vant ”Freemuse Award” i 2010.

Her er Mahsas egne ord på det nye albumets omslag:

My voice is my homeland.
My body is my instrument.
My songs are about freedom, love and longing.
My work is to trust the moment and make it eternal.
In the most passionate moments of my singing, I fly to the landscape of the
Alborz Mountains. Wherever in the world I sing, the rays of their sun
interweave with my breath.

Opptaksstedene:

Emanuel Vigeland-museet, Oslo

Kunstneren Emanuel Vigelands mesterstykke er hans eget mausoleum I Oslo. Her har han skapt et tønnehvelvet rom dekorert av en 800 m2 freske han har kalt “Vita”. Veggene og taket er dekket av motiv fra menneskelivet fra vugge til grav, forsterket av den uvanlige og overveldende akustikken.

Église Saint-Claude, Sigonce, Provence, Frankrike

En vakker, gammel gotisk kirke bygget sent på 1300-tallet, samtidig med at den iranske dikteren Hafez virket i Shiraz. Landsbyen Sigonce er en pittoresk juvel med en avslappet og vennlig atmosfære.

Iglesia de Santa Maria, Requena, Spania

Noen mil nordvest for Valencia står en 1300-talls mariakirke i en liten landsby ved navn Requena. Kirken har vidunderlig akustikk og tjener i dag som en kulturarena, ikke ulikt Jakob Kirke I Oslo hvor KKV har sine lokaler.

Crimea Memorial Church, Istanbul, Tyrkia

The Crimea Memorial Church (bygget 1858-68) er en engelsk kirke i Taksim-distriktet i Istanbul. Den er skjenket av Sultan Abdulmecit, til minne om britiske soldater som deltok i Krim-krigen. Istanbul er Mahsas favorittby utenfor Iran.

Parador de San Francisco i Alhambra, Spania

I Alhambra, mellom hager og fontener, ligger det et gammelt fransiskansk kloster som nå er ombygget til hotell. Levningene av et gammelt palass fra den muslimske æraen har blitt tatt vare på i “The Nazari Room”, hvor vi gjorde opptakene,

St. Elisabeth Kirke, Wroclaw, Polen

St Elizabeth’s Kirke (14de århundre) er en gotisk kirke i Wroclaw, en del av byens ikoniske skyline. Siden 1999 har kirken rommet et monument til minne om Dietrich Bonhoeffer som er født i byen, og som ble en martyr i kampen mot Nazi-Tyskland. Vi gjorde opptakene i et av kirkens kapeller.

Palacios Nazaríes, Alhambra, Spania

Alhambra er et fremstående eksempel på orientalsk arkitektur. Vi gjore opptak i Løvepalasset (14. århundre), bygget av Muhammad V. Dette er et vakkert uttrykk for integrering av arkitektur, hager og vann-anlegg. Vi inkluderte lydene fra fontenene i opptakene.

Akdamar Katedral til Det Hellige Kors, Van-sjøen, Øst-Tyrkia

En armensk katedral bygget I 915 – nøyaktig 1000 år før det armenske folkemordet. Kirken befinner seg på en øy i Van-sjøen. Vi gjorde opptaket på en dag mens mandeltrærne rundt kirken blomstret. Sammen med de snødekte fjella rundt sjøen utgjorde de et fantastisk utsyn. Dette var det nærmeste vi kom Iran på den lange reisen vi gjorde under arbeidet med dette albumet.

Del utgivelse